تبلیغات
فارغ التحصیلان تاریخ و تمدن ملل اسلامی

فارغ التحصیلان تاریخ و تمدن ملل اسلامی
دانشگاه تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
نظر سنجی
نظرتان در مورد وبلاگ چیست؟





در دوران تمدن اسلامی پزشکی نیز به اوج شکوفایی خود رسید و پزشکان نامی و مشهوری پا به صحنه طبابت گذاشتند و پزشکی را از حداقل به جایی رساندند که کتب پزشکانی مثل بو علی سینا تا اواسط قرن 17 میلادی مورد اعتماد اغلب دانشگاههای اروپا بود و پایه گذاری پزشکی نوین را همان آثار و دستاوردهای پزشکان مسلمان می دانند.

 عبدالله نعمه در کتاب فلاسفه شیعه در این رابطه می نویسد:

 ((کتاب قانو ن بو علی سینا که هر آنچه مورد احتیاج طبیب هست در آن آمده مهمترین مرجع طب در قرون وسطی بود و در مدارس شرق و غرب تدریس می شد . ترجمه لاتینی آن 15 مرتبه میان سالهای 1473 و 1505 میلادی چاپ شد و تا اواسط قرن 17 میلادی مورد اعتماد اغلب دانشگاههای اروپا بود.))

 زکریای رازی به عنوان پدر طب عرب یا جالینوس عرب کتابهای زیدی در طب نوشته از جمله کتاب الحاوی _ الطب المنصوری کتاب الاسرار فی الکیمیاء که اعجاب پزشکان غرب را برانگیخته و به زبانهای متعدد لاتین و غیره ترجمه شده و کتاب الجوری و الحصبه تاکنون بیش از چ هل بار به ز بان انگلیسی چاپ شده است.

 

خانم دکتر هونکه در کتاب فرهنگ اسلام در اروپا می گوید:

 

((در دانشگاههای توبینگن و فرانکفورت ئودر، هنوز تا قرن هجدهم میلادی آثار ابن سینا و رازی جزو برنامه اصلی بودند . بالاخره پس ا آنکه کشورهای اسلامی مورد غضب اروپائیان قرار گرفتند، تأثیر عمیق نوشته هایشان بخصوص درباره معالجات چشم باز هم تا قرن هیجدهم ادامه داشت . بسیاری از تجربیات پر ارزش و کشفیات و اختراعاتشان گرچ از آنها کسی نام نمی برد ولی خواهی نخواهی جزو غیر قابل تفکیک علوم پزشکی بین المللی شده اند امروزه چه کسی اینان را می شناسد ؟ چه کسی میداند که طب اسلامی از زمانیکه به وسیله کنستانتین به سرزمین اروپا آورده شد چه تأثیرات بزرگ و تعیین کننده ای در اروپا به جای گذاشت؟ از نقش عظیمی که اسلام در رشد و شکوفائی طب ما داشت چه کسی مطلع است؟))

 همچنین می نویسد:

 (نام مسلمانان در جهان علمی ارو پای آن زمان چنان خریدار داشت که عده ای از پزشکان شمال ایتالیا برای اینکه کتاب طبی شان بیشتر مورد توجه دانشمندان قرار گیرد آنرا ماسویه جدید بغدادی معرفی کردند و چنین ادعا کردند که این نویسنده شاگرد ابن سینای معروف بوده است).

 یکی از شیمی دانهای گمنام قرن سیز دهم میلادی در اروپا موفقیتی بزرگ و غیر طبیعی بدست آورد . بدینوسیله که اثر مهمش را که نشانه آشنائی کامل با علوم مسلمانان بود بنام شیمی دان معروف جابر و به اصطلاح بقراط علم شیمی ارائه داد . بدین تربیب طبیعی بود که خواندن یک چنین کتابی برای جهان علمی اروپا لازم بود.

 یک زمانی در اروپا حمام را جزء خرافات معرفی می کردند ولی در همان زمان مسلمین از نظر بهداشت در بالاترین سطح قرار داشتند.

 خانم دکتر هونکه می نویسد:

 ((زنهای اروپایی پودر زدن را که قبلا با آن نا آشنا بودند از مسلمانان آموختند . مشرق زمین این ماده خوشبو ر ا ساخته و طریقه تهیه اش را در اختیار اروپا گذاشت و مردهای اروپائی هم از آن به بعد به تقلید از رهبر مسلمین ، صورتهایشان را به وسیله ریش گذاشتن زینت می کردند . حمام و شستشوی بدن از چیزهای خاصی است که بوسیله مسلمین به اروپائیان آموخته شد)).

 در دوران تمدن اسلامی در اروپا طاعون را مرگ سیاه لقب داده و کار خدا می دانستند و از مقابله با آن عاجز بودند ولی طبیبان مسلمان راه مبارزه با آن را به بشر آموختند در کتاب تاریخ عرب آمده است:

 (ابن خطیب ، طبیبی بود که به مقام وزارت رسید . از قرن چهاردهم میلادی که مرگ سیاه اروپا را درو می کرد و مسیحیان حیرت زده طاعون را کار خدا می دانستند این طبیب مسلمان ضمن رساله ای فرضیه مسری بودن طاعون را ثابت کرد و چنین نوشت : اگر گویند چگونه ادعای سرایت این زاید را قبول کرد در صورتیکه شرع آنرا رد کرده است گوئیم : وجود سرایت به تجربه و استقراء و حس و مشاهده و خبرهای متواتر ثابت شده و مایه های برهان همین است و هر که بخواهد بداند این نکته را در می یابد که نزدیکی به بیمار موجب هلاکت و دوری از او موجب سلامت است . و باید دانست که به سبب لباس یا ظرف یا حتی گوشواره ای مرض به خانه یا محله ای می رود).

 ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن درباره بزرگترین اطباء عالم می نویسد:

 ((در این دوران نیز مثل دوران ماقبلش بزرگترین طبیبان آسیا و آفریقا و اروپا از میان مسلمین برخاستند . مهمترین عرضه تخصصی این طبیبان بیماریهای چشمی بود . شاید از آن روز که این گونه امراض در دیار خاور ن زدیک فراوان بود و در آنجا مثل جاهای دیگر مردم پولهای گزاف برای علاج و خیلی کم برای پیشگیری خرج می کردند . چشم پزشکان آب آوردگی چشم یا آب مروارید را عمل می کردند)).

 ابن البیطار در کتاب تاریخ طب گیاهی را نوشت و در آن هزار و چهار صد نوع گیاه و غذا و دارو ذکر کرده که سیصد نوع آن قبلا ناشناخته بود . او ترکیبات شیمیایی و قدرت شقابخشی آنها را معین کرد و ملاحظات دقیقی درباره کیقیت استعمال آنها به قلم آورد.

 گوستاولو بون در کتاب تمدن اسلام و عرب می نویسد:

 مشهورترین جراح مسلمان ابوالقاسم قرطبی است که در سال 1107 میلادی وفات یافته و او کسی است که بسیاری از آلات جراحی را اختراع کرده و شکل آنها را در کتاب خود ترسیم کرده است . و هم او بود که کیفیت آب کردن سنگ کلیه را توصیف کرده و نابجا آنرا جزء اختراعات جدید می دانند.

 تا قرن پانزدهم ابوالقاسم در اروپا معروف نبود . و در این قرن بود که شهرتش در آنجا پیچید فیزیولوژی دان معروف (هالر) درباره او می گوید:

 تمام جاحانی که پس از قرن چهار دهم میلادی آمدند از روی کتابهای ابوالقاسم استفاده می نمودند. کتاب مبسوطی که او درباره جراحی تألیف کرده مشتمل بر سه باب است . باب اول درباره سوزاندن و داغ کردن باب دوم راجع به عملیاتی است که محتاج به چاقوی جراحی بوده و هم چنین درباره جراحی دندان ، چشم ، فتق ، زایمانهای غیر طبیعی ، بیرون آوردن سنگ کلیه بحث می نمایند. باب سوم درباب شکسته بندی و جا انداختن استخوانها است . و با اینکه در تقسیم بندی دقت کامل شده ولی دستورات عمل او بی نهایت دقیق و محکم است. اولین چاپس که از ترجمه لاتینی کتاب ابوالقاسم شد در سال 1497 مسلادی بود و چاپ اخیر آن همین تازگیها یعنی 1812 بوده است . با ظهور این دانشمندان بزرگ در علم طب آنان به کشفیات مهمی نائل آمدند.

 خانم دکتر هونکه می نویسد:

 علی بن عباسی اولین کسی است که حرکات رحم را کشف کرده که در اثر انقباض جفت را بیرون یم فشارد او همچنین درباره زخم گردنه رحم و سرطان نوشته هائی بجا گذشته است. او هزار سال جلوتر از داروین از اصل انواع و ظهور آنها در اثر تغییرات ضروری به تناسب زیست و مطابقت دادن خود با شرایط زندگی صحبت می کند.

 ابن سینا نظریه پیشینیان را در مورد بیماریهای استخوان رد کرده می نویسد : استخوانها هم می توانند ملتهب شده و سلامتی شان را از دست بدهند . در حالیکه قبلا معتقد بودند که بافتهای شل مانند مغز و بافتهای سفت مانند استخوان التها ب ناپذیرند . او اولین کسی بود که اختلاف بین بیماری واگیری التهاب کیسه مغز و دیگر بیماریهای واگیری کیسه مغزی را شرح داده و اولین دستور معاینه تجزیه ای برای تشخیص امراض التهاب غیر واگیری کیسه مغز و مننژیت را از یکدیگر داد و این را چنان واضح و کامل نشان داد که ما امروز تقریبا بهتر از او نمی توانیم شرح بدهیم.

 به این ترتیب امراض شناسی در تمدن اسلامی به فاصله زیادی از یونان قدیم و جالینوس جلو افتاد.

...

ادامه دارد




طبقه بندی: مقالات فرهنگ و تمدن اسلامی،
[ جمعه 26 آبان 1391 ] [ 11:39 ق.ظ ] [ محمدی-احمدی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام بر دوستان عزیز
وبلاگ حاضر را مسلم احمدی و حامد محمدی راه اندازی نموده و مدیریت می نمایند تا گامی موثر در تامین نیازهای علمی دانشجویان رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی باشد.لازم به توضیح است که این وبلاگ علاوه بر مسائل علمی، به مسائل شخصی و رویدادهایی که نویسندگان ضرورت ببینند می پردازد.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :