تبلیغات
فارغ التحصیلان تاریخ و تمدن ملل اسلامی

فارغ التحصیلان تاریخ و تمدن ملل اسلامی
دانشگاه تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
نظر سنجی
نظرتان در مورد وبلاگ چیست؟





سلام دوستان عزیز

بنا به دلایلی چند مدتی غیبت داشتم ،اما این روزهادرحوزه ی صفویه مطالعه می كنم وبه این اثر ارزشمند برخورم وآن را بصورت شرحی مختصر ارائه میكنم باشد كه مورد استفاده دوستان قراربگیرد.

زبده التواریخ نوشته محمدمحسن بن محمدکریم تاریخی عمومی است که مطالب آن مانند دیگر تاریخهای عمومی از آدم شروع می‌شود و تا عصر مؤلف ادامه می‌یابد. تاریخ‌نویسان عصر صفوی وقایع تاریخی پیش از اسلام را تا دوره تیموری، معمولا از روی تاریخ روضه‌الصفای می‌خواند و نظایر آن می‌نوشته‌اند. بنابراین از نظر ارزش تاریخی و سندیت ، هرچه مطالب اینگونه کتابها به عصر نویسنده آن نزدیکتر می‌شود مهمتر است . تا آنجا که وقایع دوران زندگی نویسنده را با عنایت به سایر جهات تحقیقی می‌توان از منابع دست اول برای آن عصر بشمار آورد. کتاب محمدمحسن هم از این قاعده بر کنار نیست بنابراین بخش تاریخ صفویه آن برای تصحیح و توضیح انتخاب شده است که در همین بخش هم دوره شاه سلطان حسین که حدود نیمی از حجم بخش صفویه را به خود اختصاص داده است ، اهمیتی ویژه دارد زیرا مؤلف در همین دوره می‌زیسته است .

 محمدمحسن این کتاب را همانگونه که در دیباچه می‌گوید به فرمان رضاقلی‌میرزا ولیعهد نادرشاه افشار نوشته و محتوی آن عبارت است از: تاریخ انبیاء و پیامبران و امامان شیعه، بنی‌امیه و بنی‌عباس ، سلاطین و پادشاهان ایران پیش از اسلام، سلسله‌ها و حکومتهای کوچک و بزرگ ایران بعد از اسلام از قبیل طاهریان، صفاریان، سامانیان، غزنویان، آل‌بویه، سلجوقیان خوارزمشاهیان، اتابکان فارس و آذربایجان و عراق، قراختائیان، اسماعیلیان، سلاطین مغولی و تیموری و سلسله‌های چوپانیان، مظفریان، آل‌کرت ، سربداران، آق‌قوینلو، قره‌قوینلو و صفویان. عموم سلسله‌های یاد شده در زبده التواریخ به اختصار درج و گاه فقط به ذکر نامهای سلاطین اکتفا شده است . مطالب کتاب در دوره صفویه تفضیل بیشتری می‌یابد و در عصر نویسنده یعنی زمان سلطنت شاه سلطان‌حسین تا پایان رسمی دوره صفویه در دشت مغان، به بالاترین حد می‌رسد. محمدمحسن در پایان کتاب خود بعد از درج فهرست گونه نام سلاطین روم و بقول مؤلف ”فرهنگ ” و حواریون حضرت عیسی (ع)، درباره ”ولایت ارمن و افریخ” (افریقا) نیز مطالبی را نوشته است که در مورد دومی بیشتر ”حکایات برخی از عجایبات و غرایبات ” آن سرزمین است . و بالاخره علاوه بر چند حکایت کوتاه، قصه یوذاسف و بلوهر را از کتاب عین‌الحیات نوشته ملامحمدباقر مجلسی نقل کرده تا حدودی طولانی است


[ یکشنبه 30 بهمن 1390 ] [ 02:26 ب.ظ ] [ مسلم احمدی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام بر دوستان عزیز
وبلاگ حاضر را مسلم احمدی و حامد محمدی راه اندازی نموده و مدیریت می نمایند تا گامی موثر در تامین نیازهای علمی دانشجویان رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی باشد.لازم به توضیح است که این وبلاگ علاوه بر مسائل علمی، به مسائل شخصی و رویدادهایی که نویسندگان ضرورت ببینند می پردازد.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :