تبلیغات
فارغ التحصیلان تاریخ و تمدن ملل اسلامی

فارغ التحصیلان تاریخ و تمدن ملل اسلامی
دانشگاه تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
نظر سنجی
نظرتان در مورد وبلاگ چیست؟





زمینه‌های موعودگرایی در غرب اسلامی
زمینه‌های آغازین اندیشه مهدویت در غرب را باید در دو منشأ اساسی جست‌وجو كرد: یكی در تبلیغات مسیحی كه از چند قرن پیش از آغاز فتوحات مسلمانان در مغرب، به وسیلة دولت مسیحی روم و مبلغان وابسته به آنها صورت گرفته بود؛ و دیگری در احادیث و روایات ملاحم و فتن پیامبر، ائمه شیعه و صحابه كه دربارة مهدی و آخرالزمان در مغرب، آمده بود. صحابه و بسیاری از تابعین كه جزو نخستین فاتحان مغرب بودند، مجموعه‌ای از این مطالب را در سراسر منطقه منتشر كردند. در غرب، اسلام ابتدا وارد افریقیه شد كه تبلیغات مسیحی، بذر بشارت‌های ظهور مسیح را از سال‌ها قبل در آن جا پاشیده بودند. «وقتی اسلام وارد این مناطق شد مسیحی‌ها را مالك آن جا دیدند و بارها با آنها جنگیدند و سرانجام دویست سال بعد از وفات پیامبر، اسلام در مغرب كاملا جایگزین مسیحیت شد».بزرگانی از علمای دین مسیح و یهود در این سرزمین زندگی می كردند و آوازه بشارت ظهور مسیح موعود در فرهنگ عامه رسوخ كرده و به صورت اسطوره‌ای پایدار درآمده بود. اسقف شهر هیپو و قدیس آفریقایی، اگوستین (430 ـ 354م)، در میان بربرهای افریقیه، اندیشه شهر خدا را ارائه داد و آنها را به صلح، آرامش، ملكوت آسمانی و ظهور منجی بشارت داد.
اگوستین در سال 354م در نمیدی (Nomidie) (بلاد جرید) در شمال آفریقا به دنیا آمد. كشور بربری او مورد تهاجم ژرمن‌ها قرار گرفت. او عدالت موعود شهر خدا را در برابر ستم متجاوزان به حریم بربرها، در قالب موعودگرایی مطرح كرد. افكار او اقتباسی از اندیشه‌های مانی بود كه ایرانیان به مغرب آوردند. مانی به دو اصل خیر و شر معتقد بود؛ اما اگوستین بر خلاف مانی، به غلبه خیر بر شر كه اساساً عدمی است، در زمان موعود اعتقاد داشت. تصویری كه او از «زمان» براساس سه مفهوم: خاطره، دقت و انتظار، ارائه داد، دربارة موعودگرایی در خور توجه است.
موعودگرایی ریشه‌های عمیقی در فرهنگ یهود نیز دارد و بخشی از آگاهی دینی آنهاست. انتظار مسیحا ماهیتاً از اصول ثابت دین یهود است و موسی بن میمون آن را از اصول دین شمرده است. عهد عتیق، ده‌ها پیش‌گویی دربارة ظهور آخرین پیامبر، استقرار خدا در صهیون و برقراری صلح جهانی (از جمله پیش‌گویی اشعیا) دارد.
با توجه به این مطلب، بارها علمای مسلمان در غرب اسلامی سعی كردند تا یهودیان را به اسلام دعوت كنند، یك فقیه قرطبی پیش‌گویی كرد كه یهودیان مغرب در آغاز سال آینده هجری به پیامبر اسلام ایمان بیاورند. ابراهیم بن ابوالعافیه، از اهالی طلیطله (1291ـ1240م) نیز خود را صاحب معجزه دانست و ظهور خود را در 1290م اعلام كرد. وی پس از آن كه با مخالفت رسمی یهودیان اسپانیا روبه‌رو شد به سیسیل گریخت. دو یهودی دیگر در اثلون در ایالت سیگویا و شهر اویلا، با ادعای ظهور، مردم زیادی را در اطراف خویش جمع كردند. موسی بوتاول در كاستیل (قشتاله) ادعا كرد مسیح موعود است و انبوهی از مردم، حتی بزرگان و فلاسفه یهود به او ایمان آوردند. در احادیث اسلامی نیز به موعودگرایی یهود اشاره شده و از مهدی همراه با عصای موسی و اخراج تابوت سكینه سخن به میان آمده است كه به واسطة آن یهود اسلام می‌آورند. علت نام‌گذاری او به مهدی این است كه او یهود را به اسفار یهود كه در كوهی در شام، مدفون است، هدایت می‌كند و آنها به این سبب، به او ایمان می‌آورند
.


طبقه بندی: مقالات فرهنگ و تمدن اسلامی،
[ یکشنبه 29 آبان 1390 ] [ 07:32 ق.ظ ] [ مسلم احمدی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام بر دوستان عزیز
وبلاگ حاضر را مسلم احمدی و حامد محمدی راه اندازی نموده و مدیریت می نمایند تا گامی موثر در تامین نیازهای علمی دانشجویان رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی باشد.لازم به توضیح است که این وبلاگ علاوه بر مسائل علمی، به مسائل شخصی و رویدادهایی که نویسندگان ضرورت ببینند می پردازد.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :